top of page

Preview Silverstone Britse Grand Prix

Met 5,891 km is het circuit van Silverstone het op drie na langste op de F1-kalender. Alleen Spa-Francorchamps (7,004 km), Bakoe (6,003 km) en Jeddah (6,174 km) zijn langer.


De lay-out van het circuit van Silverstone is legendarisch en zeer zwaar voor de banden, vooral voor de linksvoorbanden die in de bochten 1, 8, 9, 10, 11, 12 en 15 zwaar belast worden. Suzuka, dat later dit jaar begin oktober weer op de kalender staat, stelt nog hogere eisen aan de banden, maar verdeelt de belasting gelijkmatig over alle vier de banden, omdat het het enige circuit op de kalender is in de vorm van een acht. Op Silverstone is het neerzetten van de energie van de auto sterk gericht op de linkerbanden.



De remblokken worden niet zwaar belast in de snelle, vloeiende bochten van Silverstone en daarom koelen de teams de remmen minder af, wat de aerodynamica van de auto ten goede komt. Het kan echter problemen veroorzaken tijdens de formatieronde en achter de safety car wanneer op lage snelheid wordt gereden - we hebben hier in het verleden al remmen in brand zien vliegen!

Maggotts, B


ecketts, Chapel - Silverstone heeft een aantal van de meest iconische namen voor bochten in de hele autosport, en het is een van de slechts drie circuits in de F1 waar ingenieurs namen geven aan de bochten en niet nummers, de andere twee zijn Spa-Francorchamps en Monaco.

Silverstone is een hogesnelheidscircuit waar de teams de luchtweerstand zo veel mogelijk willen beperken. Daarom zullen we hier vleugelinstellingen zien die vergelijkbaar zijn met die in Bakoe en Montreal.


De auto's halen op Silverstone meestal de hoogste gemiddelde bochtensnelheden van het jaar, maar dat kan van jaar tot jaar veranderen, afhankelijk van de omstandigheden, waardoor Silverstone in dezelfde categorie valt als Suzuka.

De omstandigheden op Silverstone zijn berucht om de wind en de windrichting verandert er nogal eens. Dat kan een grote invloed hebben op de balans van de auto en het gedrag van de auto volledig veranderen, waardoor coureurs gedwongen worden hun rijstijl aan te passen wat betreft rempunten, snelheid bij het naderen van de top van bochten en acceleratie bij het uitkomen van de bocht.



Silverstone is het enige circuit op de kalender waar de coureurs twee bochten hebben genomen voordat ze in Village (bocht 3) voor het eerst op de rem trappen, dus de afstand van pole position tot de eerste remzone bedraagt zo'n 644 meter. Met volle tanks bij de start van de race moeten de coureurs echter al na 225 meter optrekken, wat voor een opstoppingseffect zorgt. Het openingsgevecht op Silverstone gaat vaak door tot bocht 6 en in sommige gevall