top of page

Preview Silverstone Britse Grand Prix

Met 5,891 km is het circuit van Silverstone het op drie na langste op de F1-kalender. Alleen Spa-Francorchamps (7,004 km), Bakoe (6,003 km) en Jeddah (6,174 km) zijn langer.


De lay-out van het circuit van Silverstone is legendarisch en zeer zwaar voor de banden, vooral voor de linksvoorbanden die in de bochten 1, 8, 9, 10, 11, 12 en 15 zwaar belast worden. Suzuka, dat later dit jaar begin oktober weer op de kalender staat, stelt nog hogere eisen aan de banden, maar verdeelt de belasting gelijkmatig over alle vier de banden, omdat het het enige circuit op de kalender is in de vorm van een acht. Op Silverstone is het neerzetten van de energie van de auto sterk gericht op de linkerbanden.



De remblokken worden niet zwaar belast in de snelle, vloeiende bochten van Silverstone en daarom koelen de teams de remmen minder af, wat de aerodynamica van de auto ten goede komt. Het kan echter problemen veroorzaken tijdens de formatieronde en achter de safety car wanneer op lage snelheid wordt gereden - we hebben hier in het verleden al remmen in brand zien vliegen!

Maggotts, B


ecketts, Chapel - Silverstone heeft een aantal van de meest iconische namen voor bochten in de hele autosport, en het is een van de slechts drie circuits in de F1 waar ingenieurs namen geven aan de bochten en niet nummers, de andere twee zijn Spa-Francorchamps en Monaco.

Silverstone is een hogesnelheidscircuit waar de teams de luchtweerstand zo veel mogelijk willen beperken. Daarom zullen we hier vleugelinstellingen zien die vergelijkbaar zijn met die in Bakoe en Montreal.


De auto's halen op Silverstone meestal de hoogste gemiddelde bochtensnelheden van het jaar, maar dat kan van jaar tot jaar veranderen, afhankelijk van de omstandigheden, waardoor Silverstone in dezelfde categorie valt als Suzuka.

De omstandigheden op Silverstone zijn berucht om de wind en de windrichting verandert er nogal eens. Dat kan een grote invloed hebben op de balans van de auto en het gedrag van de auto volledig veranderen, waardoor coureurs gedwongen worden hun rijstijl aan te passen wat betreft rempunten, snelheid bij het naderen van de top van bochten en acceleratie bij het uitkomen van de bocht.



Silverstone is het enige circuit op de kalender waar de coureurs twee bochten hebben genomen voordat ze in Village (bocht 3) voor het eerst op de rem trappen, dus de afstand van pole position tot de eerste remzone bedraagt zo'n 644 meter. Met volle tanks bij de start van de race moeten de coureurs echter al na 225 meter optrekken, wat voor een opstoppingseffect zorgt. Het openingsgevecht op Silverstone gaat vaak door tot bocht 6 en in sommige gevallen zelfs verder tot Copse (T9), wat veel meer tijd in beslag neemt dan op de meeste circuits.



De coureurs rijden bijna 81% van een ronde vol gas op Silverstone, na Australië en Saudi-Arabië het op twee na hoogste percentage tot nu toe dit seizoen.

De beroemde bochtencombinatie van Maggotts, Becketts en Chapel wordt in de kwalificatierondes vol gas genomen, waarbij alleen in bocht 13 licht moet worden geremd om de belasting op de vooras te verleggen en te helpen bij het insturen van de bocht.

Dat resulteert in een enorme hoeveelheid g-krachten voor zowel rijders als auto's op dit stuk van het circuit. Eerst is er een bocht naar links van 2 g, gevolgd door een bocht naar rechts van 5 g, een bocht naar links van 5 g en een bocht naar rechts van 4 g, en tot slot een bocht naar links van 3 g.

Op Silverstone ondervinden de coureurs de hoogste zijdelingse g-krachten van het seizoen, met een maximum van 5,2g in Stowe (bocht 15). Om je een idee te geven van wat dat betekent: het gemiddelde gewicht van een menselijk hoofd met helm is 7 kg, dus de nek van de coureur wordt op dit punt met een kracht van 35 kg van links naar rechts getrokken.


Hoewel Engeland over het algemeen een gematigd klimaat heeft, gaat het Silverstone-weekend vaak tegen de trend in en behoort het qua luchttemperatuur regelmatig tot de top drie of vier van de heetste races van het jaar.